Gevelinspectie op grote hoogte

15 september 2022

Gevelinspectie op grote hoogte

Voor het oplossen van gevelvraagstukken voert geveladviseur Zoen Fan Choi bij de klant een grondige gevelinspectie uit. "We zijn een aantal dagen op locatie en speuren de gevel af naar zichtbare gebreken. Vanaf de grond is natuurlijk maar een beperkt deel van het gebouw goed te zien. Om hoger te komen gebruiken we meestal de glazenwasserinstallatie van het gebouw, en anders een hoogwerker of steigers. Soms gebruiken we ook een drone."

In een glazenwassersbakje

"De eerste keer dat ik in een glazenwasserbakje stapte op twaalf hoog, was het even slikken", zegt Zoen Fan. "Ik deed echt wel een stapje achteruit toen het bakje over de railing ging, maar je kunt niet teveel bewegen omdat je vastzit aan een valharnas. Als je eruit zou vallen door een windvlaag, zal het valharnas met koord je val breken. In principe ben je altijd samen met een monteur die goed weet hoe het allemaal werkt. En als het niet veilig voelt, stappen we er niet in. Onze bedrijfspolitiek is: We werken veilig of we werken niet. Bij windkracht drie of hoger, zoals vaak in de herfst en de winter, blijven we met de voeten op de grond. Voordat we gaan inspecteren checken we altijd de weerberichten en als de voorspellingen niet goed zijn, verzetten we de afspraak.

Om het gebouw vliegen

Een van de nieuwste snufjes is een drone inspectie. "We zijn nu druk bezig met een pilot waarbij we een drone huren van Aeroscan. Zij laten de drone om een gebouw heen vliegen, die veel foto's maakt. Het beeldmateriaal wordt daarna omgezet in een 3D-model, waarna wij op de computer de beelden beoordelen en eventuele gebreken rapporteren we aan de klant. Het grootste voordeel is dat een drone op alle plekken kan komen; ook op grotere hoogtes en slecht bereikbare posities. Er kan ook thermografisch onderzoek worden uitgevoerd met een op de drone bevestigde warmtecamera waarmee je bijvoorbeeld lekkages opspoort."

Pilotentraining

"Om met een drone te mogen vliegen heb je een pilotencertificaat en vergunningen nodig. Laatst moest er een drone bij een werk in Utrecht een stukje over de snelweg vliegen. Daar was een speciale vergunning van Rijkswaterstaat voor nodig waarbij er alleen tussen een bepaald tijdstip gevlogen mag worden.

Zelf lijkt me het leuk om de drone te besturen voor een inspectie, maar je moet dan eerst een pilotentraining volgen en een diploma behalen. Drone inspecties hebben in elk geval voordelen. Als je de piloot goed instrueert, krijg je alle foto's die je nodig hebt en heb je meteen een mooi naslagwerk. Dat kan gebruikt worden om het jaarlijkse onderhoud van een gebouw te prognosticeren. En het scheelt tijd, al doen we een drone inspectie altijd in combinatie met een fysieke controle; je wilt het gebouw toch aanraken en met eigen ogen zien."